Föreningen

Föreningens syfte

Umeå Folkmusikförening har till uppgift att stödja nationell och internationell folkmusik, såväl instrumental som vokal, (världsmusik) och folkdans i Umeå-området. Genom danskvällar, konsertarrangemang, kursverksamhet och kontakter med andra organisationer med intresse för kulturarvsfrågor är Umeå folkmusikförening en aktiv part i utvecklingen av kulturlivet i Norra Norrland.

Stadgar

Stadgar för Umeå Folkmusikförening (PDF-fil för nedladdning)

Föreningens verksamhet

Umeå Folkmusikförening jobbar både som arrangör och medarrangör för att arrangera:

• spel och danskvällar
  • spel- sång- och danskurser
  • konserter
  • festivalen Umefolk

Har du någon idé eller ett arrangemang som du vill genomföra? Ta kontakt med styrelsen! Det finns många roliga och inspirerande uppgifter, stora som små, i arbetet med Umeå Folkmusikförening.

Styrelsen ser fram emot att få se dig som aktiv medlem i Umeå Folkmusikförening, vare sig du dansar, spelar, sjunger eller bara njuter. UFF försöker synas i mediebruset men den bästa ambassadören för verksamheten är du själv.

Finansiering

Umeå Folkmusikförening får bidrag från Umeå Kommun och Kulturrådet.

Föreningens historia

Organisationen har sitt ursprung i föreningen Gnid & Drag, som bildades 1978. Det var 70-tal, vänstervåg och många människor i Umeå hade behov av att uttrycka sig med äldre traditionell musik. Föreningens logga ritades av Petter Perstrand. "Multiinstrumentet" är en fin symbol för folkmusikens mångfald, och än i dag använder föreningen denna logga som man kan se högst upp på webbsidan. De informella musikkalasen och konsertkvällarna växte under 80-talet och 1987 startade den första Folkmusikfestivalen, under rubriken "Nordisk Folkmusikfestival" där en ny folkmusikelit fick möta en aldrig sinande publik.

Sedan dess har Folkmusikfestivalen varit ett årligen återkommande arrangemang, med växande publiksiffror. Festivalen har med åren fått uppmärksamhet för sin höga kvalitet, både i Sverige och internationellt. Under perioden 2002 -2005 producerades Folkmusik-festivalen av Botnia Musik. Samarbetet med Umeå Folkmusikförening har skett via ett festivalråd som efter 2005 har upphört sedan Umeå kulturnämnd beslutat om att minska sitt engagemang för Folkmusikfestivalen till förmån för ett nytt, vidare festivalkoncept, MADE-festivalen.

Från 2006 driver föreningen sin egen festival under namnet Umefolk. Den har blivit etablerad i folkmusiksverige som en av de bästa och mest publikdragande festivalerna och arbetet med att utveckla festivalen pågår kontinuerligt. Umefolk 2016 vann priset Årets Arrangör på Folk- och världsmusikgalan som hålls varje år i Sverige. Ett fantastisk fint erkännande av allt arbete som producenter, volontärer, styrelse och medarrangörer lägger ned på festivalen.

Föreningen samarbetar med Studieförbundet Bilda, Norrlandsoperan och Umeå teaterförening med flera, med syfte att stärka folk- och världsmusiken och dansen i Umeå-regionen. Vi jobbar för att under hela året arrangera återkommande konsertkvällar, ofta med efterföljande dans.