Quilty - konsert och danskväll

1 Februari 2020 Landscape quiltyfeb2020 2jpg

Välkommen till Umeå folkmusikförenings konsert- och danskväll på Kafé Station!

Kvällens konsert: QUILTY

Saltstänkt och tjärdoftande konsertprogram av irländska och skotska folkvisor med Atlanten som fond.

Efter framgångarna under 2018 med bejublad Sverigeturné till Quiltys 25-års jubileum sjösätter Quilty nu sitt nya projekt!  Sea shanties, emigrantvisor, kärleksballader och sånger om storslagna äventyr till havs utgör stommen i detta saltstänkta och tjärdoftande konsertprogram av irländska och skotska folkvisor med Atlanten som fond.

Programmet presenteras med Quiltys välkända signum av musikalisk virtuositet, personliga arrangemang och klangfylld stämsång och innehåller allt från svängiga reels, jigs och hornpipes till smäktande känslor och drastisk humor.

Musiker
Dag Westling: sång, gitarr, five-string banjo, tin whistle
Esbjörn Hazelius: fiol, sång, gitarr
Gideon Andersson: irländsk bouzouki, mandolin, bodhrán, sång
Staffan Lindfors: kontrabas, sång

TID OCH PLATS

Lördag den 1 februari kl. 19:00
Kafé Station, Umeå

ENTRÉ

120 kr ordinarie / 80 kr medlem.
Betalas med swish eller kontant i dörren.

Gratis inträde för medlemmar som deltagit på Umeå Folkmusikförenings årsmöte samma dag!

TILLGÄNGLIGHET

För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet.

Arrangörer:
Umeå Folkmusikförening, Norrlandsoperan, Studieförbundet Bilda

Foto:
Rita Michelsson

INFORMATION IN ENGLISH

Concert followed by folkdance to local musicians
Saturday, February 1 at 19:00
Kafé Station, Umeå

After the success of their acclaimed 2018 Swedish tour for their 25th anniversary, Quilty now launch their new project Out on the Ocean! Sea shanties, songs of emigration, love ballads and songs about epic adventures at sea form the framework for this salty and tar scented concert programme of Irish and Scottish songs and tunes with the Atlantic as a backdrop.

The programme is presented with Quilty’s well-known trademark of musical virtuosity, distinct arrangements and sonorous harmonies and contains everything from foot tapping reels, jigs and hornpipes to lovesick feelings and drastic humour.

Musicians
Dag Westling: vocals, guitar, five-string banjo, tin whistle
Esbjörn Hazelius: fiddle, vocals, guitar
Gideon Andersson: Irish bouzouki, mandolin, bodhrán, vocals
Staffan Lindfors: double bass, vocals

Tickets are sold at the door. 120 kr for non-members/ 80 kr for members in Umeå Folkmusikförening.

Free admission for members who have participated in Umeå Folkmusikförening's annual general meeting previously the same day.