DUO Josefina Paulson & Sophie Cavez

27 April Landscape photographer fredrik bengtsson bakgrund 2

Umeå Folkmusikföreningen presenterar en dag fylld med musik och dans, både Svensk och balfolk!

“Balfolk” är en folklig danskväll med danser från hela (väst-)Europa, man dansar utan dräkter och bara för skojs skull, till levande musik. Det startades i Frankrike från en danskultur inte olik den svenska och har fortsätt sprida sig, nu även till Sverige!

kl. 17.00-18.30 Kurs i balfolk dans med Henrike Wesp.
Henrike Wesp kommer att lära dig allt du behöver för att kunna ha roligt på balfolk dansgolvet. HELT GRATIS! Ingen anmälan krävs

kl 19.00-20.00 Konsert med DUO Cavez/Paulson (SE/BE)
Ett möte mellan en belgisk dragspelare och en svensk nyckelharpist, som spelar låtar smaksatta av såväl deras traditionella språk som deras egna musikaliska personligheter. I händerna på Sophie Cavez och Josefina Paulson är första prioritet alltid den pulserande takten och varje ton blir grooveorienterad. Med de rika övertonerna från nyckelharpans sympatiska stråkar, som smälter samman med de varma ackorden och kraftfulla baslinjerna från Sophies dragspel skapar de ljudlandskap och en trädgård av musik, både för dina öron att finna en fridfull vila i och glädjen och utrymmet att rör din kropp i dans.

kl. 20.30 Dans till spellista
Efter konserten blir det dans till spellista. Vi kommer att blanda svensk folkdans med balfolk, så tveka inte och ta med dina dansskor och instrument.
Hör av dig till jolanda@umeafolkmusik.se om du vill spela!

Kostnader
Workshop: Helt gratis!

Konsert och Danskväll
Medlemmar: 100kr (det går att bli medlem på plats)
Icke-medlemmar: 150kr
Biljetter köps vid dörren.

I samarbete med Bilda Nord.

[ENGLISH]

Come to our balfolk dance workshop (17.00-18.30) by international dance teacher Henrike Wesp. At 19.00 Sophie Cavez and Josefina Paulson will play a beautiful concert where Swedish and Belgian folk music meet. Their playful music will also be heard in the dance evening after, where you can even sign up to play on stage yourself (contact jolanda@umeafolkmusik.se).

Location: Umeå Folkets Hus, Miklagård.

Cost
Workshop: FREE!