Kroke

25 Oktober 2020 Landscape kroke

Krokes identitet är djupt rotad i klezmermusiken. Sedan trion bildades i början av 90-talet har gruppen gjort succé på scener och festivaler världen över med sina nyskapande improvisationer och suggestiva sound. Numera hämtar Kroke även influenser från jazz, klassiskt och annan folkmusik och har hyllats för sitt sätt att korsa genregränserna. Det liknar inte någonting annat du har hört.

Kroke (jiddish för Kraków) bildades 1992 av barndomsvännerna Jerzy Bawoł (dragspel), Tomasz Kukurba (fiol) och Tomasz Lato (bas), alla tre utbildade vid musikhögskolan i Kraków. Inledningsvis spelade de på gator och restauranger i stadens judiska kvarter och trion fick sitt genombrott när regissören Steven Spielberg kom i kontakt med deras musik i samband med inspelningarna av filmen Schindler’s list. De har gjort sig kända för att stöpa om den judiska klezmertraditionen till en egen unik musikstil. Polska Kroke har spelat i nära 30 år på scener världen över. Nu kommer de till Umeå. Mästerlig klezmer med Kroke Efter tips från Spielberg bokades trion av Peter Gabriel till brittiska Womadfestivalen och framgången var ett faktum. De kommande åren följdes av ett intensivt turnerande till prestigefyllda festivaler och konsertplatser.

Genom åren har Kroke spelat tillsammans med världsartister som violinisten Nigel Kennedy och trumpetaren Tomasz Stanko. På senare tid har de samarbetat med bland andra polska sångerskan Anna Maria Jopek, folkmusikerna i norska Tindra, den mongoliska sångerskan Urna Chahar-Tugchi och den spanske violinisten Diego Galaz.

Trion ger återkommande konserter i Sverige och har tidigare gästat Umeå på MADE-festivalen och Umeå Folkmusikfestival. Kroke har även gett ut ett stort antal fantastiska skivor med det är framförallt live som deras briljans gör sig till känna.

► TID OCH PLATS

Söndag 25 oktober kl. 12, kl. 15 och kl. 18
Vävenscenen, Umeå

På grund av beskedet om att publiktaket på 50 personer kvarstår blir det blir tre konserter med Kroke söndagen 25 oktober. Biljettköpare har kontaktats via mail, så se din e-post för hur detta påverkar dig.

Föreställningens längd är ca 90 minuter.

► ENTRÉ

Biljetter kan köpas via Biljettcentrum.

Ordinarie: 295 kr
Scenpass / Medlem: 255 kr
Student / Ungdom: 255 kr

► TILLGÄNGLIGHET

För information om tillgänglighet i lokalen, se Vävens hemsida.

► CORONA & COVID-19

Vi gör allt vi kan för att du ska få ett tryggt konsertbesök, och följer alltid aktuella regler och rekommendationer.

Läs mer om vad som gäller för denna konsert på www.umeateaterforening.se/om-corona.

Tänk på att:

• Stanna hemma vid minsta förkylningssymptom
  • Hålla avstånd till andra - minst motsvarande en fiolspelare med yvig stråkföring
  • Om du måste hosta eller nysa, gör det i armvecket
  • Vara noggrann med handhygienen, tvätta händerna ofta med tvål och vatten och i minst motsvarande ett par hamboturer

Arrangörer:
Umeå Teaterförening, Umeå Folkmusikförening, Studieförbundet Bilda