Kurs i kulning och vallmusik med Ulrika Bodén

18 - 19 April Landscape ulrika boden foto leif wikberg 1366x914

Grundkurs i kulning och vallmusik. Kursen passar både för nybörjare och för dig som vill fräscha upp kulningskunskaper sedan tidigare. Du får även metoder för att fortsätta träna själv hemma.

Vi lär oss skillnaderna i lockrop beroende på vilket djur man ropar på, fina vallvisor, sånger och kulningsmelodier samt lyssnar på autentiska inspelningar från fäbodar för att få en nyanserad bild av denna improviserade bruksmusik. All undervisning sker på gehör, du behöver inte kunna noter för att vara med på kursen.

Kulning (kôkning på dialekt) är inte bara vacker musik och intressant kulturhistoria. Det är också ett sätt att utmana sig själv att våga höras och ta plats utöver det vanliga, att upptäcka en ny styrka i sin egen röst.

Kursdagarna börjar med en skön och grundlig uppvärmning av kropp och röst. Vi jobbar sedan utifrån var och ens egna förutsättningar. Kulning är inget konstigt och svårt, det handlar enbart om att våga hitta sin egen röst där den klingar som mest fritt och starkt!

Om ledaren
Ulrika Bodén är folksångerska från Helgum i Ångermanland med stor vana att förmedla detta kraftfulla sång- och ropsätt till både nybörjare och mer erfarna kulare som vill vidareutveckla sig.

Var?
Västerbottens museums lokaler. Vi går också en liten tur ut på Gammliaområdet om vädret tillåter, och låter rösterna klinga i sin rätta miljö.

När?
18-19 april
Lördag kl 10.00-16.30
Söndag kl 10.00-14.30
Paus för lunch båda dagarna och eftermiddagsfika på lördagen. Fika ingår. Ange eventuella allergier eller specialkost i anmälan.

Pris: 1500 kr (ordinarie)
20% rabatt för medlemmar i Umeå Folkmusikförening

Anmälan: Via Studieförbundet Bildas hemsida.

Arrangör: Studieförbundet Bilda i samarbete med Västerbottens Museum och Umeå Folkmusikförening.

Foto: Leif Wikberg