Att levandegöra en gången tids musik- och danstradition

23 - 24 November Landscape ufu

Danskurs med dansaren, koreografen och danspedagogen Bert Persson och riksspelmannen Christina Frohm. Kursen inleds med ett föredrag dit medlemmar i Umeå Folkmusikförening är välkomna utan kostnad!

Vi vet egentligen ganska litet om hur och vad man har dansat till melodierna i de gamla spelmansböckerna. Många låtar spelas fortfarande och då utifrån de idéer vi har idag om vad det är för musik och vad som passar att dansa till den, men har de alltid låtit så och såg dansen likadan ut då? Har inget förändrats sen 1700-talet? När det gäller dans i folkliga miljöer har vi väldigt få källor som beskriver dansandet. Rena dansbeskrivningar av dans i folklig miljö är en 1900-talsföreteelse, och då är det de sista resterna av tidigare generationers dans.

Vi kommer aldrig att helt kunna återskapa en gången tids dans- och musiktradition, men med hjälp av befintligt källmaterial och kunskap om andra danstraditioner kan vi skapa något nytt och fungerande. I Sverige finns fläckpolskor upptecknade i modern tid. I danslitteraturen kan vi hitta beskrivningar på dansmoment och strukturer, som fördans och efterdans samt olika typer av danssviter. På de bilder och målningar som finns bevarade kan vi identifiera olika rörelsemoment, som delvis även går att hitta i danslitteraturen. Med utgångspunkt i detta vill vi i denna kurs bland annat visa på ett sätt att utforska mötet mellan musiken i spelmansböckerna och dansen.

Lärare och föreläsare
Bert Persson, (pensionerad) lektor vid Dans- och Cirkushögskolan, koreograf och danspedagog
Christina Frohm, riksspelman

Arrangör
Unga Folkdansare Umeå och Umeå Folkmusikförening i samarbete med Studieförbundet Bilda

DANSKURS

Datum och tid
Lördag 23 november kl. 10:00-15:00
Söndag 24 november kl. 10:00-14:00

Sveasalen, Ordenshuset, Umeå (ingång på baksidan, en trappa upp).
För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet.

Kursavgift
Medlemmar i Umeå Folkmusikförening: 450 kr
Medlemmar i Umeå Folkmusikförening som är studenter eller har andra sämre ekonomiska förutsättningar: 350 kr
Övriga: 600 kr

Fika ingår i kursavgiften. Lunch ingår ej. Mikrovågsugn och spis finns att tillgå i danslokalen för uppvärmning av mat. Restauranger finns i närheten av lokalen.

Anmälan till kursen sker via Bilda.

Länk till anmälan: https://www.bilda.nu/arr/1020903/danskurs-att-levandegora-en-gangen-tids-musik-och-danstradition-406265

Kursen vänder sig till alla som är intresserade av att fördjupa sig i folklig dans.

FÖREDRAG

Datum och tid
Lördag 23 november kl. 10:00-11:00

Sveasalen, Ordenshuset, Umeå (ingång på baksidan, en trappa upp).

Medlemmar i Umeå folkmusikförening går in gratis. Medlemskap är möjligt att teckna på plats innan föredraget. Ingen anmälan krävs.

Föredraget vänder sig till alla som är intresserade av att levandegöra en gången tids musik- och danstradition.