Förtrollade nätter - Norrlandsoperans symfoniorkester & Tarabband

11 Oktober 2019 Landscape ny bild webb tarabband 2019 group

Romantisk tondikt med symfoniorkesterns stråkar och förtrollande världsmusik med sextetten Tarabband.

Konsertmästare Alexander Kagan leder stråkmusikerna ur symfoniorkestern när Arnold Schönbergs romantiska tondikt Verklärte Nacht framförs. Därefter görs gemensam sak med sextetten Tarabband och ut flödar förtrollande världsmusik med rötter i Bagdad, Kairo, Paris och Malmö.

Direkt efter konserten välkomnas publiken till trad. dans i Studioscenen.

Tarabband

Tarabband är ett kritikerrosat och bejublat liveband från Malmö som består av etablerade musiker från Sveriges folk- och världsmusikscen. Bandet släppte sitt debutalbum Ya Sidi år 2013 och leds av den karismatiska Nadin Al khalidi. Sångerna hämtas både från traditionell arabisk musik såväl som bandets egna unika kompositioner. Här blandas sufiska influenser med pop och folkmusik så att tarab uppstår. Tarab är det arabiska begreppet för det band av extas som kan uppkomma mellan musiker och publik.

Medverkande:
Norrlandsoperans symfoniorkesters stråkar under ledning av Alexander Kagan.
Tarabband: Nadin Al khalidi sång/saz, Cassius Lambert elbas, Filip Runesson fiol, Gabriel Hermansson gitarr, samt Valter Kinbom och Fredrik Gille slagverk.
Recitation: Åsa Jäger

Repertoar:
Schönberg, Verklärte Nacht (akustiskt) (version 1943 för stråkorkester)
Världsmusik av och med Tarabband i arrangemang för stråkorkester av Filip Runesson

Tid och plats
Fredag 11 oktober kl. 19:00
Black Box, Norrlandsoperan

Trad. dans i studioscenen efter konserten, ca. kl. 20:45

Biljetter
Säljs via Norrlandsoperan.

Ordinarie: 200 kr
Barn/ung 3-18 år: 60 kr
Student/ung: 140 kr
Pensionär: 140 kr
Medlem Umeå Folkmusikförening: 140 kr

För information om tillgänglighet i lokalen, se Norrlandsoperans hemsida.

Arrangör:
Norrlandsoperan i samarbete med Umeå Folkmusikförening och Studieförbundet Bilda.

Emma Larsson