Hög tid: En hyllningshelg till minnet av spelmannen Johannes Renström

15 September 2019 Landscape h%c3%b6g tid

Den samiske spelmannen Nils Johannes Renström (1857–1886) var under sin levnad känd som den främste storspelmannen i norra Västerbotten. Berättelserna om hans vidunderliga fiolspel har levat vidare bland människor ända in i vår tid.

Renström mördades av en annan spelman - men gärningsmannen fick bara två års fängelse, och Renström begravdes utan ceremoni och klockringning på en avskild del av kyrkogården. Det ligger nära till hands att tänka sig att han begravdes på detta vanhedrande sätt på grund av sitt etniska ursprung. Rasismen mellan svenskar och samer var vid denna tid självklar och invand. Lägg dessutom till att han var både spelman och utfattig.

För att hedra Nils Johannes Renström och så långt som möjligt även medverka till hans upprättelse anordnas konserter och en minneshögtid i tre Västerbottenskommuner, Skellefteå, Robertsfors (Bygdeå) och Umeå den 13 till den 15 september 2019.

Tid och plats

Fredag 13 september kl 19:00, Nordanåteatern, Skellefteå
Lördag 14 september kl 14:00, Bygdeå Kyrka - Fri entré, inga biljetter
Söndag 15 september kl 18:00, Idun, Umeå Folkets Hus