Rim

13 April 2019 Landscape rim liggande format

Nordisk folkkvartett med engagerande och kraftfull närvaro!

Rim är ett samarbete mellan fyra unga musiker från Mitt-Norden. Väl rotade i traditionsmusiken från Jämtland, Västerbotten, Nordland och Trøndelag låter de sig inspireras av folkmusiken från resten av Norden.

Rim presenterar ett drivande och delikat ljudlandskap där de kombinerar dansmusik med improvisation och egna kompositioner. I lekfulla samtal växlar musikerna mellan solistiska inslag och tätt samspel. Deras sceniska uttryck är allsidigt med rörelse, dans och historier.

Rim är en stigande stjärna på folkmusikscenen. Debutskivan RIM producerades av Maria Kalaniemi och släpptes under en turné i Norden och Baltikum under sommaren och hösten 2015. Skivan blev nominerad till Folkelarm-priset i september 2015 på Riksscenen i Oslo och kom på topp-listan i Roots oktober-nummer.

Rim består av:
Elin Jonsson (SE) – fiol, viola, sång
Hilde Fjerdingøy (NO) – tvåradigt dragspel, sång
Jo Einar Sterten Jansen (NO) – fiol, hardingfela, oktavfiol, sång
Sunniva Abelli (SE) – nyckelharpa, sång

Tid och plats
Lördag 13 mars kl. 19:00 på Kafé Station

Biljetter
Entré löses i dörren, kontant eller Swish
Medlemmar i Umeå Folkmusikförening: 80 kr
Icke medlemmar: 120 kr

Medlemsskap i föreningen kan lösas på plats.

Efter konserten blir det dans till spellista.

För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet (länk öppnas i ny flik).

Arrangör: Umeå Folkmusikförening och Bilda