Balkanfest med Fanfare Ciocârlia, Mullin Mallin och Svensk Peppar

29 Oktober 2014

Tolvmannabandet, rumänska Fanfare Ciocârlia har sedan genombrottet 1996 gjort över 1200 konserter och släppt nio album. När de möter det hyllade Umeåbandet Mullin Mallin och Svensk Peppar – blir det Balkanfest extra allt!

Enligt legenden upptäckte en ung tysk musikälskare Fanfare Ciocârlia i en isolerad by i nordöstra Rumänien. Här levde åtta romska familjer på jordbruk, ett traditionellt liv, med brassbandsmusiken som en självklar del av livets högtider, bröllop och begravningar. Numera har Fanfare Ciocârlia hela världen som spelplats och har gjort succé med sitt unika balkan brasssound. Även om bandets namn betyder lärkans sång kännetecknas deras musik av otroligt snabbt och hårt blås med komplexa rytmer. Deras fanclub begränsas inte till World Musicälskare utan omfattar allt från punkare till jazzälskare, symfoniker och headbangers.

Under många år utvecklades Mullin Mallin som sånggrupp. Resan gick från de bulgariska tanterna till finsk folk, via flamenco till balkanmusik. Snart började de längta efter att omge sig med mer rytm och klang. Runt hörnet fanns Svensk Peppar, en kvartett med bouzouki och bas, trummor och elfiol. Redan efter introt till låten Chaje Shukarije förstod man att det var musikalisk kärlek och inget annat, och på den vägen är det. Mullin Mallin och Svensk Peppar spelar musik med en spännvidd från Balkan till Sápmi. Ibland vilt och galet, ibland med trånande vemod.

onsdag 29 oktober klockan 19

Idunteatern, Umeå Folkets Hus

Fanfare Ciocârlia
Mullin Mallin