Konsert: Lutes of the world

16 Oktober 2014

När den ungerska lutan koboz möter den svenska låtlutan mandora klingar de alldeles särskilt bra tillsammans. Koboz är en ungersk luta med ett unikt sound. Den svenska låtlutan, mandora, är ett historiskt instrument som förts in i folkmusiken på senare tid.

2009 möttes Géza Fábri och Daniel Fredriksson genom projektet Magic Lute Orchestra på en festival i Tyskland. Det visade sig att Daniels basiga mandora och Gézas ljusa percussionartade koboz passade väldigt bra ihop.
De bestämde sig för att utvecklas sitt musikaliska möte tillsammans med serbiska sångerskan Tünde Fábri-Ivánovich och svenska nyckelharpisten Anders Peev.

Konserten bjuder på urgammal ungersk-moldavisk musik bl.a så kallad Csangomusik, blandad med folkmusik från Sverige och övriga norden.
Kvällen avslutas med en dansinstruktion.

Géza Fábri - koboz
Daniel Fredriksson - mandora
Tünde Fábri-Ivánovich - sång
Anders Peev - nyckelharpa

Välkommen till Sagateatern 16 oktober kl 19!

Biljetter: Biljettcentrum Umeå Folkets Hus, tfn 090-13 31 80 www.biljettcentrum.com

Biljettsläpp from 25 augusti

Bilda