Jean and the mean machine/Emilia Lajunen - konsert och dans på Kafé Station

1 Februari 2014

Vi har den stora äran att få presentera tre folkmusiker av yppersta klass!Riksspelmannen Jeanette Eriksson och tangocellisten Beata Söderberg ger sig i ett pinfärskt samarbete ut på en lekfull upptäcktsfärd på varandras musikaliska marker. När svängig slängpolska möter eldig argentinsk tango uppstår en laddad fusion där musiken ständigt tar nya oväntade vägar. Vi färdas genom frostigt nordiskt vinterlandskap och sydamerikansk hetta, från ömsint begrundan till uppsluppen dans, och vid resans slut spelar det ingen roll om fötterna trummat mot Buenos Aires asfalt eller en dammig grusväg en vårdag i Skåne. Jeanette och Beata hämtar uttryck och inspiration från två olika traditioner.Tangons starka rytm tillsammans med slängpolskans driv gör att duon angriper musiken med ett varierat och passionerat spel.

Emilia Lajunen är känd som en av de förnämsta fiolspelarna i den nya folkusikergenerationen i Finland. Efter studier i Helsingfors och Stockholm arbetar hon nu som lärare på institutionen för folkmusik på Sibeliusakademien. Bland flera andra meriter är hon vinnare av Konsta Jylhä solotävling i Kaustinen och har fått lysande recensioner av sin soloskiva Turqouise  bicycle - ofta spelad på Sveriges Radio.

Lördag 1 februari

Kafé Station

Konsert kl 19

Entré 80/100 kr

Efter konserten följer en stunds dansutlärning och visstuga innan kvällen övergår i traddans till folkmusiker från Umeå med omnejd.

Arrangörer: Umeå Folkmusikförening, Studieförbundet Bilda och Scenkonstbolaget Musik