Daniel Petterson och dans

29 April 2023 Landscape daniel

Daniel Pettersson är både musikforskare, riksspelman liksom världsmästare på gammelharpa och tillsammans med spelkamraten Maria Jonsson, viola d’amore, och dansarna Henrike Wesp och Max Wikström bjuder han på en föreställning med traditionsmusiken och dansen i centrum.

Få har grävt så djupt och så målmedvetet som Daniel Pettersson för att levandegöra och sprida den äldre traditionsmusiken från Västerbotten och södra Lappland. Med sina olika nyckelharpor och med utgångspunkt i traditionen söker han nya vägar för att levandegöra vårt kulturarv. Det äldre skandinaviska tonspråket, nyckelharpans bordunklang och låtarnas funktion som dansmusik utgör grunden i Daniels musicerande.

Och så ska det bli dans också. Efter konserten har man möjlighet till att dansa och att spela till dans! Hör av dig om du också vill spela.

Ordinarie: 290 kr
Student / 19-26 år: 145 kr
Barn 3-18 år: 80 kr
Pensionär: 260 kr
Medlem Umeå Folkmusikförening: 200 kr

Tid och datumLördag 29 apr 19:00

Plats: Norrlandsoperan, black box

Köp din biljett här.

English

Daniel Petterson, together with Maria Jonsson, play a concert filled with the musical tradition of Västerbotten and the south of Lappland. They will be accompanied by the beautiful dancers Henrike Wesp and Max Wikström, putting even more emphasis than usual on the dance history of this music.

After the concert the dancefloor and stage will open to all!