Daniel & Samuel och Sunniva Abelli på Norrlands Operan

21 Oktober 2022 Landscape samuel daniel scaled e1652944197123 2500x1000

Välkommen till en oförglömlig konsert med riksspelmännen Daniel Wikslund & Samuel Lundström som framför låtar och skrönor från Norrbotten. Under andra halvan av konserten ansluter dessutom Sunniva Abelli som bjuder på poetiska texter och låtar på nyckelharpa.

Daniel Wikslund är Sveriges nordligaste riksspelman och känd för att gärna spela snabbt på fiolen samtidigt som han sjunger. Samuel Lundström är den klassiska violinisten som lika gärna spelar svängiga polkor från Norrbotten. Han samlar på tramporglar och har dessutom en orgel i varje landsända – alltid redo!

Konserten delas med Sunniva Abelli som med närvaro, lekfullhet och varm nyckelharpsklang bjuder på poetiska texter och melodier med fokus på rytmik och improvisatorisk frihet.

Traddans i Studiocenen direkt efter konserten till musik av spelmän ur Umeås folkmusikliv.

Ordinarie: 290 kr
Student / 19-26 år: 145 kr
Barn 3-18 år: 80 kr
Pensionär: 260 kr
Medlem Umeå Folkmusikförening: 200 kr

Tid och datum: Fredag 21 okt 19:00
Plats: Norrlands Operan

Arrangör:
Norrlandsoperan i samarbete med Umeå Folkmusikförening och Studieförbundet Bilda.

[English]

We present a concert with 'riksspelmännen' Daniel Wikslund & Samuel Lundström who will play songs and tunes from Norrbotten. During the second half Sunniva Abelli will join with both lyrics and nyckelharpa. After the concert there will be dance.