Kulning och vallmusik i Umeå med Ulrika Bodén

6 - 7 Juni Landscape ulrika boden foto leif wikberg 1366x914

Grundkurs i kulning och vallmusik med Ulrika Bodén. Kursen passar både för nybörjare och för dig som vill fräscha upp kulningskunskaper sedan tidigare. Du får även metoder för att fortsätta träna själv hemma. Med anledning av coronasmittan är kursen anpassad så att den kan hållas utomhus på ett riskfritt sätt.

Kulningen uppstod en gång på fäbodarna och ropen klingande fritt i skogarna. På denna kurs återvänder vi till lockropens rätta miljö och träden blir de glesa väggarna i vårt rum.

Vi lär oss skillnaderna i lockrop beroende på vilket djur man ropar på, vallåtar och kulningsmelodier samt lyssnar på autentiska inspelningar från fäbodar för att få en nyanserad bild av denna improviserade bruksmusik. All undervisning sker på gehör, du behöver inte kunna noter för att vara med på kursen.

Kulning (kôkning på dialekt) är inte bara vacker musik och intressant kulturhistoria. Det är också ett sätt att utmana sig själv att våga höras och ta plats utöver det vanliga, att upptäcka en ny styrka i sin egen röst.

Kursdagarna börjar med en skön och grundlig uppvärmning av kropp och röst. Vi jobbar sedan utifrån var och ens egna förutsättningar. Kulning är inget konstigt och svårt, det handlar enbart om att våga hitta sin egen röst där den klingar som mest fritt och starkt!

Om ledaren

Ulrika Bodén är folksångerska från Helgum i Ångermanland med stor vana att förmedla detta kraftfulla sång- och ropsätt till både nybörjare och mer erfarna kulare som vill vidareutveckla sig.

Var?

Umeå, Gammlia

När?

6-7 juni
Lördag kl 11-15
Söndag kl 11-15

Paus för lunch båda dagarna.

Pris: Kursen kostar 1000 kr och faktureras efter kursens slut. Vid sjukanmälan betalar du bara för den del du deltar i.

Medlemmar i Umeå Folkmusikförening får 20% rabatt.

Ingen avgift behöver betalas i händelse av återbud p.g.a. sjukdom. Vi litar på att alla som deltar i kursen är fullständigt friska och utan minsta förkylningssymtom. Vi håller avstånd på minst två meter till varann, vilket blir helt naturligt eftersom vi kommer jobba med våra starka rop- och kulningsröster.

Anmälan: Via Studieförbundet Bildas hemsida.

► Ha på dig bekväma och varma kläder som du kan röra dig obehindrat i under uppvärmningen av kropp och röst i början av varje dag. Grunda med underställ och ta sedan lager på lager så du kan anpassa dig efter vädret och hur du själv känner dig under dagen. Glöm inte din bästa halsduk!

► Medtag egen matsäck (lunch och fika).

►Termosar med rikliga mängder varm dryck rekommenderas.

► Något att sitta på, pall, stol eller sittunderlag så du kan vila bekvämt under vissa moment av kursen.

Arrangör: Studieförbundet Bilda, Umeå Folkmusikförening, Västerbottens museum.

Foto: Leif Wikberg