Nationalparken

16 Maj 2019 Landscape nationalparken foto urban joren2 768x513

Fäboland gjorde braksuccé och spelades för utsålda hus. Nu gör Sara Parkman och Samantha Ohlanders en ny show av vår kulturhistoria när de tar oss med ut på tur i den svenska urskogen.

Välkommen till Nationalparken!

De är tillbaka! Succégänget bakom folkmusikkabarén Fäboland klättrar över gärdesgården och gör en musikfylld föreställning om det svenskaste vi har: skogen. Följ med in bland gran och fur, in i byalagsgubbarnas, skogsmaskinernas och de mjuka mossbäddarnas land. Här avverkas berättelser om mormorstallar, dragspel och motorsågar. Vi får höra historier om kaffekorgar, landskapsdjur och den gröna våg som slog in över landet på 70-talet. Om nutida innerstadsfolk i svindyra funktionskläder och om de som bodde här för länge sedan.

Även denna gång står två av Sveriges bästa folkmusiker, Sara Parkman och Samantha Ohlanders, på scenen. Tillsammans med den prisbelönte kompositören Hampus Norén och poeten Jonas Gren utforskar de berättelserna och musiken som vuxit fram med dragspelskungar, baggböleri och skogsindustri. I Nationalparken får urskogen agera metafor för brokighet och mångfald – och blir en hyllning till de tusentals sätt vi människor kan välja att leva på.

Sara Parkman och Samantha Ohlanders har kallats folkmusikens Thelma and Louise och har gjort sig kända som genrens förnyare. Tillsammans har de även släppt albumet Matriarkerna som tog vid där föreställningen Fäboland slutade. Nationalparken har regisserats av Lisa Färnström. Förutom Fäboland har hon bland annat gjort produktioner som Sång till välfärden och Olydnad vilka tidigare spelats i Umeå.

Nationalparken är den fjärde föreställningen i Riksteaterns pågående satsning på temat Människa och natur. Under en treårsperiod gör Riksteatern två produktioner årligen om människans kluvna förhållande till naturen.

Tid och plats
Torsdag 16 maj kl. 19:00 på Vävenscenen
Längd: 1 timme, 50 min

Biljetter
Säljs på Biljettcentrum.com och Kulturreceptionen Väven.
Ordinarie 190 kr
Scenpass 150 kr
Medlem Umeå Folkmusikförening 150 kr
Student 170 kr
Ungdom 95 kr

För information om tillgänglighet i lokalen, se Vävens hemsida.

Umeå Teaterförening, Studiefrämjandet, Umeå Folkmusikförening

Sara Parkman, Samantha Ohlanders