Kaja

23 Mars 2019 Landscape kaja cirkus photo by peter lloyd

Med nerv, scennärvaro och tätt samspel bjuder Kaja på sin korsbefruktade hänförande mix av olika musikaliska uttryck. Genom medvetet experimenterande med nya fusioner bryter de ny mark där levande folkmusiktradition och invention samverkar.

Kaja har sedan starten för över mer än ett decennium sedan hyllats för sin starka scennärvaro och sin dynamiska gränshatande musik. De har släppt flera rosade album, turnerat i Europa, Sydkorea och Nordamerika, skrivit film- och teatermusik och samarbetat med soloartister, poeter och konstnärer. Rötterna i Kajas musik hämtar näring i Östeuropa, men växer vidare in i gränslandet mellan traditionellt och nyskapande. De har vidsynt och nyfiket låtit musiken få ta sina vägar från klezmer till tango, improvisation, svensk folkton, fransk vals, filmisk konstmusik, influenser från amerikansk folk, akustisk klubbmusik och indisk raga! Resultatet är en egenartad kammarfolkmusik med överraskande vändningar i kompositioner och arrangemang, där musikerna möts i ett tätt samspel och ett kraftfullt, lekfullt och själfullt uttryck.

Kaja har släppt tre album i eget namn, samt Midvintervaka i samarbete med gruppen Tetra. I mars 2015 hyllades Livet Nord, gruppens violinist, som Årets Artist på Folk- och världsmusikgalan i Berwaldhallen.

Tid och plats
Lördag 23 mars kl. 19:30 på Kafé Station

Biljetter
Entré löses i dörren, kontant eller Swish
Medlemmar i Umeå Folkmusikförening: 80 kr
Icke medlemmar: 120 kr

Medlemskap i föreningen kan lösas på plats.

Efter konserten blir det dansworkshop och därefter dans till spellista. Biljett till enbart danskväll (från ca. kl. 21) kostar 30 kr för medlemmar och 50 kr för icke medlemmar.

För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet (länk öppnas i ny flik).

Arrangör: Umeå Folkmusikförening och Bilda