Kurshelg: Spel till dans & Dans till spel

24 - 25 November Landscape ufu

Vill du lära dig spela bättre till dans eller dansa mer kommunikativt till musik? Ta chansen att anmäla dig till någon av de två helgkurser som Unga folkdansare i Umeå och Umeå folkmusikförening arrangerar 24-25 november!

Dans till spel

Hur kan jag lyssna med min kropp? Vad i musiken lockar min kropp till rörelse? På vilket sätt kan jag använda musiken som ett redskap till variation och improvisation i min dans? Hur kan jag vara med och skapa musik med min dans?

Denna kurs är för dig med dansvana som vill utveckla din folkdans. Vi kommer gemensamt att utforska dansens relation till musik (och musikens relation till dans).

Lärare på danskursen är Evelina Åström och Tony Andersson. De båda har utbildat sig inom folkdanspedagogik vid Eric Sahlström institutet.

Lördag 24/11 kl 10-16 (1h lunchpaus)
Söndag 25/11 kl 10-15 (1h lunchpaus)

Pris: 500 kr ordinarie eller 400 kr för medlemmar i Umeå Folkmusikförening / Studenter

Anmälan görs via Bildas hemsida: https://bilda.nu/studiecirkel/danskurs-dans-till-spel-405633

Begränsat antal platser. Fika ingår. Lunch ingår ej.

Spel till dans

Vad är egentligen sväng? Vad är det dansarna håller på med? Varför dansar de inte på det sätt som jag förväntar mig? Hur ser min musik ut när den uppenbarar sig i en danskropp? Hur låter tyngdlagen och hur låter det när jag trotsar tyngdlagen? Går det att spela dansmusik på vilka instrument som helst? Spelar tempot någon roll? Lär dig stora och små tricks för att spela dans-eggande musik.

Alla instrument är välkomna men du bör kunna spela folkmusik på gehör och vara självgående på ditt instrument. Lärare på spelkursen är Sunniva Abelli som har en master i att spela till dans och att dansa musik.

Lördag 24/11 kl 10-16 (1h lunchpaus)
Söndag 25/11 kl 10-15 (1h lunchpaus)

Anmälan görs via Bildas hemsida: https://bilda.nu/studiecirkel/spelkurs-spela-till-dans-405632

Begränsat antal platser. Fika ingår. Lunch ingår ej.

Kurserna arrangeras i samarbete med Studieförbundet Bilda.