GKN5 - Guro Kvifte Nesheim kvintett

14 November 2018 Landscape gkn5 beskuren

Norsk traditionsmusik i ny skepnad!

Guro Kvifte Nesheim från Norge växte upp med hardingfela, och en av hennes viktigaste lärare är spelmannen Salve Austenå. Efter att ha bott i Sverige några har Guro nu satt ihop ett band med några av sina favoritmusiker och för vidare Austenås tradition tillsammans med dem - och den 14 november gästar de Umeå!

GKN5 spelar låtar efter spelmannen Salve Austenå från Tovdal i Åmli kommun - en av de äldsta levande traditionsbärarna i Norge - samt egna kompositioner. Gruppen undersöker hur solokaraktären i hardingfelespelet kan bevaras i samspel och beskriver sitt sound som en orkestrerad hardingfela.

Efter konserten blir det dans till spellista.

Tid och plats
Onsdag 14 november kl. 19:00, Kafé Station, Umeå

Biljetter
Entré löses i dörren, kontant eller Swish
Medlemmar i Umeå Folkmusikförening: 80 kr
Icke medlemmar: 120 kr

Medlemsskap i föreningen kan lösas på plats.

Tillgänglighet
För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet/ (öppnas i ny flik).

Arr: Umeå Folkmusikförening & Bilda, i samarbete med Samspel