Quilty

14 September 2018 Landscape quilty002

Foto: Ryan Garrison

Quilty bildades 1993 och är närmast att betrakta som levande legender på den irländska folkmusikscenen i Norden. Nu firar Quilty 25 år med en omfattande jubileumsturné över hela Sverige!

Med sitt fantastiska musikanteri, sin djuplodande kunskap i genren och sitt egenhändigt framslipade sound har bandet satt sin prägel på den irländska folkmusiken och hänfört sin publik på konserter, festivaler, workshops, kör- och symfoniorkester-samarbeten och inte minst genom sina tre album A Drop Of Pure, I'm Here Because I'm Here och Apples In Winter.

The best of Quilty i ett medryckande konsertprogram med just det bästa från de gångna 25 åren blandat med nya musikaliska pärlor och tidigare icke utgivna låtar. Extra allt i musikalisk högform!

Dag Westling (sång, gitarr, 5 string banjo, tin whistle) har spelat i irländska gruppen Eitre, div. musikaliska samarbeten med bl.a. Sofia Karlsson, Sofie Livebrant, Gunnel Mauritzon, medverkat på Tomas Ledins album ”Höga Kusten”. Dessutom har han ett förflutet i symfonirock-bandet Tribute på 80-talet. Dag uppträder regelbundet som soloartist.

Gideon Andersson (bouzouki, bodhran, mandolin, sång), bandledare i symfonirock-bandet Tribute på 80-talet. Han har turnerat med Sofia Karlsson och gjort gemensamma projekt med klassiske tuba-virtuosen Öystein Baadsvik.

Esbjörn Hazelius (fiol, sång, gitarr) är känd från Jul i Folkton, Hazelius-Hedin, Eitre, som soloartist och från musikaliska samarbeten med Sofia Karlsson, Ale Möller Band m.fl. Esbjörn har även producerat och medverkat på Tomas Ledins album ”Höga Kusten”.

Till jubileumsturnén återförenas Quilty med sin tidigare bandmedlem Staffan Lindfors på kontrabas. Även Staffan har turnerat med Sofia Karlsson, men mest känd är han som basist i Östen med Resten.

Tid och plats
Kl 19:00 Fredag 14 september, Kafé Station, Umeå

Efter konserten blir det dans till spellista!

Biljetter
Entré löses i dörren, kontant eller Swish

150.- kr icke medlem och 100.- kr medlemspris

Tillgänglighet
För information om tillgänglighet i lokalen, se http://umeafolkmusik.se/tillganglighet/ (öppnas i ny flik).

Arr: Umeå folkmusikförening & Bilda