Thuva Härdelin och Kristina Bergström på Norrlandsoperan

9 September 2017 Landscape 15042016 1074072496023241 5262809598089216767 o

Thuva Härdelin är folkmusiker och riksspelman med rötterna i Delsbo i Hälsingland. Hon kommer från en familj som spelat i många generationer tillbaka och är fjärde generationens riksspelman. Under flera år hade tanken på ett helaftonsprogram med hälsingespelmannen Jon-Erik Halls låtar funnits i bakhuvudet, men det var först när tramporganissan Kristina Bergström efterlyste nya musikaliska utmaningar på Facebook som allt stämde.

Duon Thuva Härdelin och Kristina Bergström framför originalmusik av hälsingespel­mannen Jon-­Erik Hall som var verksam i början av förra seklet. Erkänt svåra men sällan hörda fiollåtar som här hottats upp med svängigt tramporgelkomp. ”Erkända surgubben Wilhelm Peterson­-Berger tyckte att Hall var ”Sveriges främste allmogekompositör” och för en gångs skull får man väl hålla med honom”, säger Thuva, vars farfars far spelade de här låtarna med Hall själv när det begav sig. Att med tramporgeln som vapen ge sig på Halls magnifika fiolpolskor visade sig vara en utmaning som gav mersmak. Tramporgelns klangideal är ett barn av samma tid som Halls kompositioner och lyfter melodierna till oanade höjder.

Dansa! Direkt efter konserten fortsätter kvällen med traddans i B­-salen till spelmän ur Umeås folkmusikliv. Dansen pågår ca kl 20.30-22.30.

Norrlandsoperan, Black Box

Lördag 9 september klockan 19.00