Taraf de Haïdouks - balkanfest på Idun

27 September 2015

Taraf de Haïdouks har turnerat jorden runt och är sannolikt världens mest kända grupp i sin genre.  Medlemmarna i gruppen spelar allt från fiol, dragspel och flöjt till kontrabas och cimbalom, tillsammans skapar de en fartfylld, vild väv av melodier. I år firar de 25-års jubileum med nya skivan Of Lovers, Gamblers and Parachute Skirts och turné.

Gruppen, vars namn kan översättas med "rövarbandet", är en traditionell romsk byorkester från den lilla rumänska byn Clejani, sydväst om huvudstaden Bukarest. Officiellt bildades gruppen för 25 år sedan, och direkt efter de första konserterna utomlands 1988 rusade dess popularitet i höjden. Idag har de sju studioalbum i ryggen, har turnerat över hela jorden från Europa till Mexiko, USA, Japan, Taiwan och Australien, medverkat i TV-program, dokumentärer och vunnit prestigefyllda internationella priser. Gruppen har också spelat med bland andra Kocani Orkestar, Peter Gabriel, Iggy Pop, Richard Galliano, Gogol Bordello och Kronoskvartetten.

Söndag 27 september klockan 19

Idun, Folkets hus

Biljetter säljs via Biljettcentrum http://www.biljettcentrum.com/evenemang/taraf-de-haidouks/
Biljettpriser:
Fullpris: 260 sek
Student eller medlem i Umeå folkmusikförening = 225 sek
Ungdom (12-18 år): 180
Barn under 12: gratis

Arrangör: Umeå Folkmusikförening i samarbete med Bilda, Humlan, Hjälp Västerbottens tiggare och Visit Umeå