Folkmusiken intar Umeå

3 - 10 Augusti

Här är hela programmet för veckan:

3 augusti kl 18-20:  I kväll dansar vi till nordiska folkmusikgruppen Rim på Västerbottens museum, dansbanan. Arr. Umeå Folkmusikförening

4 augusti kl 19-20.30:  Folkmusikgruppen Rim ger konsert vid Kyrkstugan, Nydalasjön. Arr. Umeå Folkmusikförening, Svenska Kyrkan och Sensus

5 augusti kl 18–21.30:  Umeå spelmanslag spelar upp till dans, på dansbanan Västerbottens museum. Dansutlärning kl 18-19, därefter dans.

5 augusti kl 18-21: Världens Musik vid havet i Norrmjöle med Etno Histeria Umeuropa caravan

6 augusti kl 18-19: I kväll får vi lyssna på musik ur arkiven. Staffan Lundmark från Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet DAUM ger oss godbitar. På Västerbottens museum, Bio Abelli.

6 augusti kl 20-21:  Musik- och berättarkafé om storlommen i samisk och gaelisk musiktradition. På Umeå sameförenings kafé och mötesplats Trahppie, Gammlia. Medverkande: Johan Sandberg, Gillebride MacMillan mfl. Entré 80 kr.

6 augusti kl 18-21: Världens Musik vid havet i Norrmjöle med Etno Histeria Umeuropa caravan

7 augusti kl 19-21: Lyssna på folkmusik från hela världen! Ett unikt tillfälle i i Umeå! Folkskandiamusikanter och medverkande unga från Etno Histeria Umeuropa Caravan ger konsert på Midgårdsskolan, Umestan.

8 augusti kl 18-23: Nu kastar vi loss i grönskan på Gammlia och dansar och spelar kvällen lång! Folkmusikspel runt om på området, dans på dansbanan och konsert med riksspelmän från övre Norrland i Helena Elisabeth kyrka (se eget evenemang).

8 augusti kl 18 och 20 : En akustisk konsert med våra främsta riksspelmän från Norrbotten och Västerbotten. Lyssna till intimt och initierat låtspel. Helena Elisabeth kyrka, Gammlia

Medverkande:
Svante Lindqvist, Luleå
Siw Burman, Lycksele
Fredrik Isaksson, Pajala
Jan Burman, Umeå
Maria Eklund, Umeå
Peter Öqvist, Umeå
Ida Meidell-Blylod, Stockholm/Umeå
Magnus Holmström, Bullmark/Sigtuna

OBS! Begränsat antal platser, kom i tid! Biljetter säljs vid Norrlandsoperans biljettkassa samt i entrén en timma före konserten, i mån av tillgång.

Pris 150 kr. Konserten ges vid två tillfällen under kvällen: kl 18 och 20.

9 augusti kl 13-23: Idag arrangeras Riksspelmansstämma på Gammlia, Västerbottens museum. Invigning kl 13 med tal av kommunalrådet Marie-Louise Rönnmark. Musik från scenen samt utdelning av priser och märken. Kvällen fortsätter med dans, 18-23 (dansutlärning kl 18-19.) Till dansen spelar Umeå Spelmanslag, Fårfiolerna, Duo Nanna, Etno Histeria European Caravan mfl.

10 augusti kl 13: Konsert på Rådhustorget med hundratals unga musiker från hela världen i ett unikt folkmusiksamarbete.
Folkskandia och Etno Histeria Umeuropa Caravan är ett projekt med hundratalet barn och unga från Västerbotten, Kaustinen i Finland och Verdal i Norge, samt . Musikalisk ledare är Mauni Järvela, Geir-Egil Larsen och Anton Teljebäck.

10 augusti kl 15 på Umeå Energicentrum, Klabböle

Flottarna kommer! En musik- och berättarföreställning baserad på berättelser om och kring flottningarna längs Vindelälven och Umeälven. Manus och konstnärlig ledning Carina Bergström.
Medverkande:
Berättare: Lena-Stina Forsell
Musik: Sorsele spelmanslag, Lycksele spelmanslag, Mandelpären (från Vindeln), Umebygdena spelmansgille och Umeå spelmanslag.
Dansare: Dansare från olika folkdanslag längs älvarna.

Flottarna kommer! arrangeras i samarbete med NorrlandsOperan (River Stories), Skogsmuseet i Lycksele, Studieförbundet Bilda, Västerbottens spelmansförbund, Sorsele kommun, Lycksele kommun, Vindelns kommun, Vännäs kommun och Umeå kommun.

Mer information om folkmusikveckan: https://www.facebook.com/folkmusikenintarumea